Tafels/Tables.

tafels

Het is alweer meer dan twee weken geleden dat ik de deur van mijn nieuwe workshopruimte opende. Inmiddels heb ik de ruimte ingewijd met Femke’s verjaardagsfeestje en afgelopen woensdag was de eerste “echte” workshop in mijn nieuwe ruimte.

Tijdens de opening kreeg ik veel leuke reacties op de tafels die ik heb gemaakt. Voor iedereen die ook zoiets met zijn tafel wil doen, laat ik hier zien hoe ik het heb aangepakt.

It’s been over two weeks since I opened the door of my new workshop space. By now I have the room inaugurated with Femke’s birthday party and last Wednesday was the first “real” workshop in my new space. At the opening I received many nice comments on the tables I made. For anyone who also wants to do such a thing with his table, I’ll show here how I did it.

Begin met het verzamelen van verschillende mooi gevormde bladeren. Loop eens een rondje door je tuin, het park of het bos en verbaas je over de diversiteit aan bladvormen!

Neem een plaatje knutselfoam en trek de bladeren om. Je kan ze daarna makkelijk met een schaar uitknippen. De nerven heb ik met een mesje uitgesneden.

Start by collecting different beautifully shaped leaves. Take a walk a in your garden, the park or the forest and amaze you about the variety of leaf shapes! Take a sheet of crafting foam and draw around the leaves. You can then easily cut the leaves out with scissors. I have cut out the veins with a crafting knife.

stempel/stamp

Plak de bladvormen op een plankje (ik had nog een stapel met restjes hout liggen).

Glue the leaf shapes on a small piece of board (I had a stack of wood leftovers).

stempel/stamp

Gebruik een kwastje of sponsje om de stempel helemaal met beits te bedekken. Ik had drie verschillende tinten beits en heb deze naast elkaar gebruikt. Hier en daar heb ik ze ook gemengd.

Cover the whole stamp with stain using a sponge or a brush. I had three different shades and have used them side-by-side, here and there a bit mixed.

beits/wood stain

Druk de stempel nu op het tafelblad en druk het goed aan zonder de stempel te verschuiven!

Now press the stamp on the table top and press it well without shifting the stamp!

aandrukken/push!

Haal de stempel voorzichtig van het tafelblad af en herhaal het bovenstaande tot je voldoende afdrukken hebt. Mocht een vorm niet helemaal goed zijn afgedrukt dan kan je ze met een penseel nog een beetje bijwerken.

Gently remove the stamp from the table top and repeat the above until you have enough prints. If a print is not fully printed  you can touch them up with a little brush.

afdruk/print

Als de beits goed gedroogd is moet je het tafelblad licht opschuren en minstens twee keer met blanke lak aflakken. Als dat ook droog is kan je de poten onder je tafel maken en is je tafel klaar!

If the stain is dried properly  you have to sand the table top lightly and finish ii with at least two coats of clear lacquer. When those have dried as well you can fix the legs under your table top and your table is ready!

tafelblad/table top

One thought on “Tafels/Tables.

Geef een reactie

