Minidiorama/Mini diorama

Net terug van een week vakantie en mijn hoofd zit weer vol nieuwe ideeën. De komende tijd staat in het teken van klussen in en om het huis. Van knutselen en handwerken zal niet zo heel veel komen. Gelukkig zijn er nog genoeg projectjes uit het verleden waar ik foto’s van heb en waar ik nog niet over heb geschreven. En over een aantal klussen die voor deze zomer staan gepland zal ik zeker ook gaan schrijven. Tussendoor zal er vast nog wel tijd zijn voor wat kleine dingetjes. De lijst van dingen die ik wil doen blijft groeien. Steeds als ik iets kan afstrepen heb ik weer twee nieuwe dingen bedacht, schiet lekker op zo…

Twee jaar geleden ben ik met mijn eerste modelbouw projectje begonnen. Het is een minidiorama; dat wil zeggen een treinbaantje (schaal N = 1:160) op een ondergrond van minder dan 50×50 centimeter. Hiermee deed ik mee aan een wedstrijd. Van de tien deelnemers ben ik als nummer 7 geëindigd. Voor een beginner viel me dat niet tegen (al is het natuurlijk leuker om in de top 3 te eindigen  :-p ).

Just got back from a weeks  vacation and my head is full of new ideas. The next couple of weeks are dedicated to jobs in and around the house. There won’t be a lot of time for (needle-)crafting. Fortunately, there are still plenty of projects from the past of which I have pictures and of which I haven’t written yet. And I will certainly write about some of the jobs that are scheduled for this summer. There will probably still be time for some little things. The list of things that I want to do continues growing. If I have finished one project I have come up with  two new things….

Two years ago I started with my first model railway project. It’s a mini diorama; i.e. a train track (scale N = 1: 160) on a surface of less than 50 x 50 centimetres. With this did I entered a contest. Of the ten participants, I have finished as number 7. For a beginner I didn’t think that was bad at all (although it is more fun to end in the top 3 :-p).

Het begin van het diorama; een dienblad met een cirkelvormig spoortje.

The start of the diorama; a serving tray with a circular train track.

Het opbouwen van een berg met tunnel/The building of a mountain with tunnel.

De berg met papier maché bekleed en twee tunnelportalen.

The mountain covered with papier maché and two tunnel “faces”.

De berg, beschilderd en wel, voorzien van gras en ook het grind is al gestrooid.

The mountain, ready painted, decorated with grass and the gravel is already there.

Bomen groeien snel! De naaldbomen heb ik gekocht, de loofbomen heb ik zelf gemaakt.

Trees grow fast! The fir trees were bought, the others I made myself.

Details van het complete diorama; ganzen op de binnenplaats, geraniums voor de ramen en oma zit op een bankje onder de boom uit te rusten.

Details of the completed diorama; geese in the yard, geraniums in front of the windows and granny is resting on a bench underneath the tree.

Een ooievaar op de schoorsteen/A stork on the chimney.

Herten in het bos/Deer in the forest.

De achterkant van de boerderij met koeien en zonnebloemen.

The back of the farm with cows and sunflowers.

Bovenaanzicht/View from above.

 

Geef een reactie

