Plantaardig verven/Natural dyeing

In een eerder stukje schreef ik over het T-shirt garen dat ik gemaakt heb. Het was gewoon saai wit en daar wilde ik iets aan doen. Natuurlijk zijn er in de winkels van die handige cupjes met textielverf te koop maar daar had ik niet zo’n zin in. Tijd voor een experiment!

Earlier I wrote about the t-shirt yarn I made. It was just boring white and I wanted to do something about it. Of course you can buy fabric paint in the shops  but I didn’t want to. Time for an experiment! I looked around on the internet but did not quite find what I was looking for (normally you can find anything! I probably did not enter the right search words). Eventually I just tried something and I ended up with colored yarn!

Het witte garen/The white yarn.

Op internet wat rondgesnuffeld maar eigenlijk heb ik daar niet helemaal gevonden wat ik zocht (terwijl je daar toch alles kan vinden! Vast niet de juiste zoekopdracht ingevoerd). Uiteindelijk ben ik maar wat gaan proberen en mijn garen is nu in ieder geval gekleurd!

Ik heb een halve rode kool in dunne reepjes gesneden en deze met koud water in een pan gedaan. Dit heb ik aan de kook gebracht en een uurtje zachtjes laten koken. De kool was toen blauw geworden en het water mooi paars. Terwijl de kool stond te koken heb ik het garen voorgeweekt in water met azijn (4 delen water op 1 deel azijn). Toen heb ik het koolwater gezeefd (ik had de kool ook in een oude dichtgeknoopte doek kunnen doen dan had ik het er zo uit kunnen halen) en daarna het garen er in gedaan. Dit heb ik een uurtje zachtjes laten sudderen en daarna het vuur uitgedaan. Het garen heb ik daarna een hele nacht in het koolwater laten staan. De volgende ochtend was het mooi blauw geworden, een beetje lavendelkleurig. Ik had de T-shirts natuurlijk ook voor het knippen kunnen verven. Nu heb ik ervoor gekozen om het garen in bolletjes te verven. Hierdoor is de kleur niet overal hetzelfde en is het een beetje gemêleerd geworden wat ikzelf wel een leuk effect vind geven. Volgende stap is nu om iets van het garen te maken. Wordt vervolgd….

I have cut half a red cabbage into thin strips and put this in a saucepan with cold water . This I brought to the boil and let simmer for an hour. The cabbage had then turned blue and the water was beautiful purple. While the cabbage was cooking I soaked the yarn in water with vinegar (4 parts water to 1 part vinegar). I’ve put the cabbage water through a sieve (I could have put the cabbage in an old cloth so that I could have taken it out at once) and then the yarn went in the water. This I let simmer gently for an hour and then turned off the fire. The yarn I kept in the cabbage water a whole night . The next morning the yarn was beautiful, a little lavenderish blue. I could have painted the t-shirts before cutting them. For now I chose to place the yarn in balls into the paint. This resulted in an uneven color and  gives a nice effect. Next step is to make something out of the yarn. To be continued…..

Het geverfde garen/The dyed yarn.

 

Geef een reactie

