Vogelvoertaart/Bird food cake

Mijn kinderen zijn jeugdlid van een natuurclub. Ik help als een soort vrijwilliger mee bij de activiteiten. Een tijdje terug hebben we vogelvoertaarten gemaakt. Erg leuk om te doen en de vogels zijn er gek op!

Een leuk cadeautje voor de kerst voor de wederzijdse ouders dacht ik, dus thuis nog een keer aan de slag gegaan. De taarten “vielen zeer in de smaak” en ook mijn schoonzus leek het wel wat voor haar moeder. Inmiddels zijn er al heel wat taarten gemaakt; eentje voor mijn ouders, eentje voor mijn schoonouders, eentje voor mijn schoonzus, één voor haar moeder, één voor school en vanochtend heb ik er nog weer één gemaakt voor de buren van mijn ouders om ze te bedanken voor alles wat ze voor mijn ouders doen.

Omdat het zo leuk is om de taarten te maken (samen met de kinderen) hier de beschrijving met foto’s.

My children are youth members of a nature club. I help out as a volunteer during activities. A while ago we made bird food cakes. Much fun to make and the birds just love them!

I thought it would make nice presents for Christmas for the parents so at home I started all over again. The cakes were much appreciated and my sister-in-law thought it would be a nice present for her mother as well. In the meantime there have been made several cakes; one for my parents, one for my parents-in-law, one for my sister-in-law, one for her mother, one for school and this morning I made another one for the neighbors of my parents to thank them for all they do for my parents.

Because it is so much fun to make the cakes (together with the children) here is the description with photos.

Smelt frituurvet in een pan op laag vuur/ melt some fat or lard in a pan on low heat .

Voeg vogelvoer toe tot er nog net een laagje vet bovenop ligt/ Stir in bird food until there is still a thin layer of fat on top.

Verdeel het mengsel over een bakplaat om af te koelen, af en toe voorzichtig roeren/ Spread the mixture onto a baking tray and let cool down, carefully stir now and then.

Als het mengsel wit is en vrij stevig kan je het in een vorm zonder bodem scheppen die je eerst op een bord hebt gezet. Ik heb een rond stuk karton gebruikt waar ik eerst een rij bladeren met plakband op heb gemaakt/When the mixture turns white and gets a bit stiff put it in a mould without a bottom which you have placed on a plate. I used a circular piece of cardboard on which I cellotaped a row of leaves first.

Versier de taart met lekkers voor de vogels; besjes, sierappeltjes, pinda’s, linzen, zonnebloempitten, schijfjes appel (de ervaring leert wel dat die snel zwart worden), halve walnoten (eventueel gevuld met pindakaas) of wat je verder zelf nog kan verzinnen/Decorate the cake with goodies for the birds; berries, decorative little apples, peanuts, lentils, sunflower seeds, sliced apple (although experience tells us they get black really quick), halved walnuts (maybe filled with peanut butter) or anything else you can think of.

Laat de taart een nacht in de koelkast staan zodat hij goed stevig kan worden. Verwijder de vorm en zet de taart buiten neer voor de vogeltjes/ Put the cake in the refrigerator overnight to let it stiffen. Remove the mould and put the cake outside for the birds.

One thought on “Vogelvoertaart/Bird food cake

Geef een reactie

